Op een maandagmiddag in november gaat een 33-jarige vrouw, administratief medewerker bij een advocatenkantoor in Alphen aan den Rijn, naar huis. Ze vergeet haar computer af te sluiten en het oog van haar baas valt op de hotmail account die nog openstaat. Hij begint te lezen. Dan stuit hij op een mailwisseling tussen de vrouw en een voormalige advocaat van het kantoor, over een dossier dat nog moet worden overgedragen. De woorden “illegaal” en “uren knippen” trekken zijn aandacht.
De vrouw schrijft dat zij eerst uren uit het dossier zal verwijderen voordat ze het aan de advocaat zal overdragen. “Dat is hartstikke illegaal”, antwoordt de advocaat, waarop de vrouw reageert met: “Illegale dingen doe ik wel vaker voor jou.” Woedend belt de baas zijn medewerker. Hij ontslaat haar op staande voet.
Je hebt een grondige reden nodig om iemand op staande voet te ontslaan. In dit geval zal ik haar niet op staande voet ontslaan. Ik zal met haar een gesprek aangaan om er achter te komen waar de werknemer nu mee zit. En wat er veranderd kan worden. Als de werknemer niet mee wilt werken kan je haar alsnog op een normale manier ontslaan.
Het vervelende van deze zaak is dat de baas zich waarschijnlijk al langer ergert aan het functioneren van een medewerker en op zoek is naar een aanleiding om van hen af te komen. Een betere manier zou zijn om eens een functioneringsgesprek aan te gaan met de werknemer. Een gesprek met hoor en wederhoor. Bijvoorbeeld, de baas kan vinden dat de medewerker te zelfstandig optreedt. De medewerker kan dat erkennen met als reden dat zijn baas het vrijwel altijd te druk heeft voor een gesprek.
Iemand op staande voet ontslaan vind ik in dit geval niet handig. De werknemer zal het tegendeel gaan bewijzen. Waardoor het allemaal veel meer geld gaat kosten.
Ze pleegt wel fraude, ik weet niet of ik de medewerker dan nog zou kunnen vertrouwen ook niet na een functioneringsgesprek. De leidinggevende had dat al een hele tijd eerder moeten doen. Nu is het al uit de handgelopen en de vertrouwensband is geschaad.
BeantwoordenVerwijderenIk vind wel dat de werkgever een grondige reden heeft. Hij had niet het recht om haar mail te lezen, dat zeker niet, maar het feit dat ze illegaal bezig is telt wel dubbel mee. Ze had zelf naar haar werkgever toe moeten stappen en dit geval aan moeten kaarten. Als ze dit had gedaan dan was dit alles niet gebeurt.
BeantwoordenVerwijderen